Knight Center
Knight Center

Topic “libel and defamation”

Journalism groups concerned that prison sentence against Colombian editor for libel sets dangerous precedent

The regional court in Cundinamarca, Colombia, upheld a criminal libel sentence against a Colombian journalist on Wednesday, Feb. 29, for publishing an editorial criticizing former governor and senator María Leonor Serrano de Camargo, reported the Press Freedom Foundation (FLIP in Spanish). Read more »


Ecuadoran government rejects Human Rights Commission's petition in El Universo libel case

The Ecuadoran government announced that it would not comply with the request the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR) made to suspend the libel sentences against the owners of the newspaper El Universo, Carlos, César and Nicolás Pérez, and former opinion page editor Emilio Palacio, calling the requested measures “inapplicable,” reported the NGO Fundamedios. Read more »


Brazilian journalist who denounced landgrabbing in Amazon drops appeal in libel case; will pay damages

Lúcio Flávio Pinto, four-time winner of Brazil's most important journalism award, the Esso, said he would no longer appeal the libel lawsuit in which he was sentenced to pay roughly $4,600 in moral damages for articles accusing the owner of a company of landgrabbing in Pará, a region in northern Brazil, according to the newspaper Estado de S. Paulo. Read more »


Ten Latin American newspapers publish column that provoked lawsuit from Ecuadorian president


After the Colombian Association of Newspaper Editors and Media (Andiarios) decided to run the opinion column that prompted the libel lawsuit by Ecuadorian President Rafael Correa, newspapers all over Latin America decided to follow suit on Thursday, Feb. 23, reported the Ecuadorian newspaper El Universo, the daily being sued by Correa. Read more »


Opposition Venezuelan TV channel Globovisión appeals $2.1 million fine

On Friday, Feb. 17, a Venezuelan court began hearing the appeal of Globovisión to overturn a $2.1 million fine, according to the newspaper El Diario. The Globovisión television news agency has been critical of Hugo Chavez's government, and the fine was levied against the station in October of 2011 for its reporting. Read more »



Newsletter

Subscribe to our twice weekly newsletter about journalism in the Americas.

Choose your language:


English
Español
Português


Please enter your e-mail address: